Keď pri čítaní žiaci musia premýšľať

 

 

Určite to poznáte. Práve čítate so žiakmi novú ukážku z učebnice a polovica triedy sa nudí, sníva, zabáva alebo jednoducho sa nemôže vôbec sústrediť. Viete si dobre predstaviť, čo všetky víri v hlavách našich teenegerov. Ešte šťastie, že nevidíme zhmotnené priamo pred nami všetky tie myšlienky, sny, predstavy, túžby… Preto my – učitelia, musíme byť dobrí výmyselníci a musíme si na každú hodinu pripraviť niečo, čím žiakov prekvapíme, zaskočíme, jedným slovom prinútime myslieť. Jednou z takých aktivít je aj metóda podvojný denník.


K práci s metódou podvojný denník nepotrebujeme žiadne špeciálne pomôcky. Stačí čistá strana v zošite, ktorú rozdelíme súvislou čiarou. Učiteľ vyzve žiakov, aby na ľavú stranu vypísali z textu úryvok, zaujímavé vety, obrazy, ktoré na nich silne zapôsobili. Napríklad im pripomenuli nejaký zážitok z vlastného života, niečo, s čím nesúhlasia alebo sa im to zdalo záhadné. Vpravo si zapíšu svoj komentár k vetám, ktoré si vypísali. Zo začiatku im môžu pomôcť tieto otázky: Prečo som si zaznamenal(a) práve túto vetu? Čo mi veta pripomenula? Aké pochybnosti (otázky) vo mne vety vyvolali? Vhodné je, keď si žiaci dokážu vypísať z textu aspoň tri vety, ktoré neskôr čítajú v triede a vyjadrujú sa k ich názorom aj iní žiaci.

V diskusii učiteľ pomáha žiakom doplňujúcimi otázkami. Motivačne pôsobí aj to, keď si aj učiteľ vypíše vety a komentuje ich. V závere diskusie zhrnieme zistenia a nezabúdame na spätnú väzbu, pri ktorej nám môžu pomôcť tieto otázky: Bolo pre teba ťažké vyhľadať pasáž v texte, ktorú si vypísal(a)? Zaujal ťa tento úryvok? Čo by si najradšej povedal(a) spolužiakom v súvislosti s prečítaným textom? Ktorý komentár spolužiakov ťa zaujal?
Metóda podvojný denník je jednou z tých, pri ktorej musia naši žiaci skutočne premýšľať a čo je tiež dôležité, dávame im priestor na prezentáciu vlastných názorov, komunikáciu, komparáciu a tvorivosť.

 

PaedDr. Jaroslava Koníčková

Prvky etickej výchovy a práca s denníkom na literárnej výchove

06.04.2014

„Všetci sa pýtame, či je človek bohatý, nik sa nepýta, či je dobrý.“ Seneca,ml. Výchovné problémy, ktoré ohrozujú duchovnú existenciu človeka narastajú. Stále výraznejšie sa nám potvrdzuje fakt, že nám naozaj nestačí len vzdelávať, ale potrebujeme hlavne vychovávať mladých ľudí, ktorí s nadšením kráčajú za svojimi cieľmi, ktorí [...]

Každý človek má svoju hodnotu alebo ako na hodine literatúry pracovať s denníkom

14.12.2013

Každý človek má svoju hodnotu alebo ako na hodine literatúry pracovať s denníkom Či si to už chceme priznať alebo nie, doba, v ktorej žijeme, nie veľmi praje tolerancii, súcitu, vzájomnej pomoci. Skôr opak je pravdou. Denne sme svedkami rôznych konfliktov, rozbrojov medzi ľuďmi, agresivity či nenávisti. No a v takomto prostredí vyrastajú aj naše deti. Spomínané [...]

Keď mi je smutno z toho, že už zvoní na koniec hodiny

19.09.2013

Škola je veľmi dynamický organizmus. Keď si učiteľ myslí, že to opäť nemá zmysel, zažije situáciu, ktorá ho opäť postaví do pozoru. Tretí septembrový týždeň. Opakovanie a ďalšie opakovanie. A potom nová téma – diskusia a tvorba diskusného príspevku. Pôvodne som si myslela, že to bude taká obyčajná klasika. Vysvetlíme si niečo, napíšeme a ak to [...]

Orbán

„Šarmantní diplomati“ sa vypytovali na klebety. Orbán v Bruseli „rozprestrel“ špionážnu sieť

09.10.2025 14:02

Maďarskí agenti navyše vraj špehovali neopatrne a otvorene.

namestie slobody

Na Námestí slobody predstavia 17. novembra pamätník Nežnej revolúcie

09.10.2025 13:59

Monument bude niesť niesť stopy protestujúceho davu a nápis November 1989.

Jarmila Urbancová

ŠTS oslobodil bývalú podpredsedníčku NS Jarmilu Urbancovú, čelila obžalobe za korupciu

09.10.2025 13:49

Rozsudok nie je právoplatný, prokurátor podal odvolanie.

babiš

Babiš telefonoval so Zelenským, vyjadril mu podporu. Plánuje cestu na Ukrajinu

09.10.2025 13:20

Som rád, že ma kontaktoval a popísal mi aktuálnu situáciu, uviedol Babiš.

Jaroslava Koníčková

Píšem o tom, ako tvorivosťou zabíjať lenivosť v škole. O tom, ako sa dajú využívať prvky tvorivej dramatiky a tvorivého písania na hodinách slovenského jazyka. Zamýšľam sa nad osobnostným rozvojom žiaka na 2. stupni ZŠ. „ Existuje len jeden problém: Objaviť nanovo jestvovanie duchovného života, ktoré je čímsi väčším ako inteligencia, a len tento duchovný život je schopný uspokojiť človeka.“ (Antoine de Saint-Exupéry) Viac na slovenskyjazyk.com

Štatistiky blogu

Počet článkov: 6
Celková čítanosť: 16690x
Priemerná čítanosť článkov: 2782x

Kategórie