Pani učiteľka, kedy už konečne pôjdeme spať do školy?

To by ste neverili, po čom niektorí žiaci najviac túžia. Moji ôsmaci tvrdia, že jednou z najkrajších vecí, ktorú môžu počas školského roka zažiť, je spanie v ubytovacej časti našej školy. Ešte šťastie, že máme priamo v škole aj ubytovacie zariadenie, lebo spanie na karimatke priamo v triede by ma veľmi nelákalo.

A tak sa 7. júna 2013 ich sen stal konečne skutočnosťou. Stretli sme sa o 19.00. Aby sme čo najrozumnejšie využili spoločný večer, navrhla som im, že by sme mali pouvažovať nad výberom ich budúcej školy a o tom, čo vlastne chcú v živote robiť. Na moje prekvapenie sa tejto úlohy zmocnili celkom vážne, a tak sme spoločne niekoľko hodín diskutovali. Prišla som na to, že najväčší záujem majú o hotelové školy. Je to asi prostredím, v ktorom žijeme a pracovných možností je tu viac než málo. Našťastie hotelov pre turistov je dosť. Uvidíme však, aká bude realita v deviatom ročníku, keď záväzne budú vypisovať svoje prihlášky.


Po našej spoločnej diskusii o povolaniach nasledovali aktivity zamerané na formovanie životných cieľov a zamýšľali sme sa tiež nad dôležitými hodnotami v živote človeka. Uvedomujem si totiž, že ak má mať žiak nejakú vnútornú motiváciu, musí vedieť, za čím má ísť. Darmo sa učiteľ žiakov snaží motivovať, keď oni vlastne často ani nevedia, čo chcú. Preto by sa vo vyšších ročníkoch mali čo najčastejšie s rodičmi aj s učiteľmi rozprávať o svojich snoch, túžbach, o tom, čo cítia, že by mohli v živote robiť. A samozrejme, mali by to za pomoci dospelých rozumne skĺbiť s realitou na pracovnom trhu. V súčasnosti prežívame v práci väčšinu svojho života, a tak správny výber povolania je dôležitejší, ako si často myslíme. Za veľmi dôležité považujem tiež čo najčastejšie s deťmi hovoriť o tom, ako prežívať čo najplnohodnotnejší život. A teda aj diskusie o správnom stravovaní, aktívnom využívaní voľného času, o efektívnom využívaní médií, správnom výbere voľnočasových aktivít, kamarátov, vzťahov, o aktívnom pohybe, ochrane prírody by sa mali stať dominantou v našom školskom systéme. Viem, že je veľa iných vecí, ktoré treba v škole naučiť. Ale naučiť deti skutočne žiť a byť pri tom šťastným človekom, to je učivo na nezaplatenie.

Ale vrátim sa ešte k našej spoločnej noci s ôsmakmi. Na záver som ich vyzvala, aby sme si navzájom poďakovali za všetko pekné a dobré, čo sme v tomto školskom roku prežili. Neviem, či to bolo atypickým prostredím, alebo praskajúcim plameňom v krbe, moji ôsmaci ma naozaj milo potešili svojimi názormi a súvislým rozprávaním na mnohé témy. Potom ich už čakalo len vytúžené spanie v ubytovacej časti našej školy. To už ale musia posúdiť oni sami, či sa naozaj dobre a sladko vyspali. Ja teda nie! Ale práve v tejto chvíli im odpúšťam to neustále chodenie na WC, behanie po chodbách, pokračujúce hlučné diskusie až do piatej rána či sledovanie, či som už zaspala. Nie, nezaspala som! Ale aj to patrí k mojej práci. A v pondelok sa už teším, že ich opäť uvidím.

PaedDr. Jaroslava Koníčková

 

Prvky etickej výchovy a práca s denníkom na literárnej výchove

06.04.2014

„Všetci sa pýtame, či je človek bohatý, nik sa nepýta, či je dobrý.“ Seneca,ml. Výchovné problémy, ktoré ohrozujú duchovnú existenciu človeka narastajú. Stále výraznejšie sa nám potvrdzuje fakt, že nám naozaj nestačí len vzdelávať, ale potrebujeme hlavne vychovávať mladých ľudí, ktorí s nadšením kráčajú za svojimi cieľmi, ktorí [...]

Každý človek má svoju hodnotu alebo ako na hodine literatúry pracovať s denníkom

14.12.2013

Každý človek má svoju hodnotu alebo ako na hodine literatúry pracovať s denníkom Či si to už chceme priznať alebo nie, doba, v ktorej žijeme, nie veľmi praje tolerancii, súcitu, vzájomnej pomoci. Skôr opak je pravdou. Denne sme svedkami rôznych konfliktov, rozbrojov medzi ľuďmi, agresivity či nenávisti. No a v takomto prostredí vyrastajú aj naše deti. Spomínané [...]

Keď mi je smutno z toho, že už zvoní na koniec hodiny

19.09.2013

Škola je veľmi dynamický organizmus. Keď si učiteľ myslí, že to opäť nemá zmysel, zažije situáciu, ktorá ho opäť postaví do pozoru. Tretí septembrový týždeň. Opakovanie a ďalšie opakovanie. A potom nová téma – diskusia a tvorba diskusného príspevku. Pôvodne som si myslela, že to bude taká obyčajná klasika. Vysvetlíme si niečo, napíšeme a ak to [...]

Putin, Si Ťin-pching

Ruský ambasádor v Pekingu: Čínsky prezident sa v roku 2025 chystá navštíviť Rusko

27.12.2024 07:58

Čínsky prezident Si Ťin-pching by mal na budúci rok navštíviť Rusko. V rozhovore pre agentúru RIA Novosti zverejnenom v piatok to povedal ruský veľvyslanec v Pekingu Igor Morgulov podľa agentúry Reuters.

Manmohan Singh

Zomrel bývalý indický premiér Manmóhan Singh

27.12.2024 06:51

Singh je považovaný za architekta indického ekonomického reformného programu a historickej jadrovej dohody s USA.

vojna na Ukrajine

ONLINE: Ukrajinci zajali prvého Severokórejčana, tvrdia tajné služby

27.12.2024 06:30, aktualizované: 08:02

Prvý severokórejský vojak je v rukách Ukrajincov, uviedla juhokórejská tajná služba, ktorá sa odvoláva na informácie inej tajnej služby.

šimečka blanár fico

Prieskum SANEP: Smer tesne vedie pred PS, Matoviča čaká rozhodnutie

27.12.2024 06:00

Podľa prieskumu agentúry SANEP z polovice decembra by sa do parlamentu dostalo šesť politických strán.

Jaroslava Koníčková

Píšem o tom, ako tvorivosťou zabíjať lenivosť v škole. O tom, ako sa dajú využívať prvky tvorivej dramatiky a tvorivého písania na hodinách slovenského jazyka. Zamýšľam sa nad osobnostným rozvojom žiaka na 2. stupni ZŠ. „ Existuje len jeden problém: Objaviť nanovo jestvovanie duchovného života, ktoré je čímsi väčším ako inteligencia, a len tento duchovný život je schopný uspokojiť človeka.“ (Antoine de Saint-Exupéry) Viac na slovenskyjazyk.com

Štatistiky blogu

Počet článkov: 6
Celková čítanosť: 16284x
Priemerná čítanosť článkov: 2714x

Kategórie